“Mobile CRM” is volgens analisten een van belangrijkste CRM trends. Als je googled op “mobile CRM” dan zie je bij de eerste zoekresultaten alle mogelijke berichten van CRM Vendors. Oftewel, Mobile CRM bekeken vanuit het perspectief van de “techniek”. Mobile CRM is zo’n typisch voorbeeld van de techniek is er, maar wat kunnen we er nu mee? Op welke wijze kunnen we ons werk er slimmer, effectiever & efficiënter mee doen? Bovenal, op welke wijze kunnen we met de inzet van Mobile CRM klantgericht(er) ondernemen?

Volgens diverse onderzoeken staat mobile CRM aan de vooravond van een brede invoering en acceptatie. Dit is in lijn met de groei van Smartphones en het – slim – gebruik ervan. Van oudsher zetten we het “mobieltje” alleen in om te bellen en te SmS’en. Vandaag de dag bellen we steeds minder en zetten we het in voor andere doeleinden. Hiervoor komen er steeds meer Apps voor een slim gebruik van de Smartphone. Alle aanbieders van professionele CRM systemen (als SalesForce, Microsoft Dynamics CRM, SugarCRM, Oracle CRM, Zoho CRM) bieden vandaag de dag intelligente Apps voor “Mobile CRM”.

Ik werk zelf intensief met Mobile CRM (Sugar Mobile App) en ja, het maakt het werken slimmer, effectiever en efficiënter!

Een korte definitie

Een oplossing om op afstand c.q. onderweg – via de smartphone of tablet – toegang te hebben tot alle belangrijkste klantgegevens: contactpersonen, opportunitys, rapporten, (opentaande) servicevragen en nog veel meer. Deze vorm van toegang wordt meer en meer een essentiële en onvervangbare technologische tool voor het verbeteren van klantrelaties. Immers, hiermee kunnen we snel en adequaat reageren op klantvragen, voorafgaand aan een gesprek de laatste van zaken inzien. Ter plekke bij de klant zaken, in het CRM systeem, uitzetten bij een collega zodat deze er mee aan de slag kan.

Een belangrijke tool voor het realiseren van efficiency en verbetering van de interne samenwerking: “onderweg” taken en acties uitzetten dan wel te reageren op vragen. In plaats van dit later op “kantoor” te doen. Dit heeft weer als effect dat de klantrelatie verbeterd wordt doordat er sneller en adequater gereageerd kan worden: interactie op basis van de juiste, actuele, informatie. Ook een tool voor “gemak”. Dit door klantgegevens te koppelen aan de andere faciliteiten van de smartphone: telefoontjes plegen en gelijk registreren in CRM, Google Maps voor de routebeschrijving, visitekaartje inscannen en gelijk inlezen in het centrale CRM systeem.

De praktijk

Waar zet ik Mobile CRM voor in?

  •  In de basis, ik heb altijd en overal alle klantgegevens bij de hand. Dit geeft rust en overzicht:
    • rust, (klant)activiteiten gelijk uitzetten.
    • overzicht, inzage in de laatste stand van zaken.
  • het maakt het werken efficiënter & effectiever door:
    • de integratie van Mobile CRM met de mogelijkheden die de smartphone te bieden heeft (als Google Apps)
    • verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening, acties op basis van de juiste gegevens

Enkele praktische voorbeelden:

  • een visitekaartje inscannen en gelijk inlezen – als lead of contactpersoon – in CRM. Geen stapel met visitekaartjes meer en gelijk acties uitzetten bij nieuwe contacten.
  • vanuit het ter beschikking hebben van de klantgegevens, onderweg:
    • inzicht in de agenda
    • vanuit mobile CRM mobile een klant bellen en gelijk het telefoontje vastleggen bij de klant.
    • Vanuit mobile CRM mobile de routebeschrijving vanuit de integratie van mobile CRM met Google Maps.
    • Volgend op een gesprek met een klant, gelijk activiteiten uitzetten.
    • Bij een klant / onderweg in een overzicht de actuele stand van zaken.

Tablet en Smartphone, produceren of Consumeren?

Smartphone. Professionele CRM systemen bieden in de regel een fraaie en intelligente App die geïntegreerd is met de diverse functies van de smartphone. Je kan uiteraard  kunnen werken met de mobile browser maar dit werkt minder intuïtief en bovenal minder slim: het grote gemak met de App is de integratie met de mogelijkheden die de Smart phone te bieden heeft (Google Maps, telefoon, email etc.)

Tablet. Dit zal een persoonlijke voorkeur zijn, mede afhankelijk van de grote van de tablet. Met de App kan je prima – en intuïtief – werken op de tablet. Of gebruik maken van browser, met name als  je veel wilt “produceren”: het (uitgebreid) vastleggen van notities of bezoekverslagen, gegevens invoer of het uitgebreid zoeken op gegevens.

Bovenal, met de inzet van deze tool klantrelaties verder versterken!

Wat zijn uw bevindingen met Mobile CRM, bevindingen, vragen? Laat het mij weten!

Meer weten?

Deel deze pagina: