Klantgericht ondernemen is gericht op een, wederzijds, profijtelijke lange termijn relatie.
Om klanten te blijven boeien en binden, een diensten & producten aanbod met innovatieve en verrassende oplossingen die daadwerkelijk waarde toevoegen! Gelijkertijd een aanbod op maat met de juiste aandacht voor de juiste klant.
CRM & klantgerichte bedieningsconcepten
In het bovenstaande model van Ansoff model>> staan vier groeistrategieën vermeld. Deze groeistrategieën zijn ook vandaag de dag treffend in te zetten voor klantgerichte bedieningsconcepten:
1) Penetratie.
Penetratie? De verkoop van bestaande producten en diensten in bestaande markten. Hier zijn in de basis twee manieren voor: klanten winnen van de concurrent of aan de huidige klanten meer dezelfde producten / diensten te verkopen. Voor beiden zijn klantgerichte bedieningsconcepten onontbeerlijk!
2) Product / dienst ontwikkeling.
Product / dienstontwikkeling? Nieuwe producten en diensten in een bestaande markt. Dit vertalend naar klantgerichte bedieningsconcepten: het creëren van waarde. Innovatieve klantbedieningsconcepten welke daadwerkelijk waarde toevoegen. En geen “hygiëne” factoren als een (nieuwe) commodity dienst.
3) Markt ontwikkeling
Marktontwikkeling? Bestaande producten / diensten in nieuwe (geografische) markten. Dit vertalend naar klantgerichte bedieningsconcepten, markt denken: denken in het toevoegen van waarde aan nieuwe markten, in plaats van het denken in het verkopen van producten en diensten.
Product of marktontwikkeling? De totale omzet van een onderneming bestaat naast de omzet uit bestaande klanten, al dan niet vanuit vernieuwende concepten, uit de aanwas van nieuwe (geografische) markten / klanten. Zeker in markten met een neergaande economie, waarbij budgetten bij bestaande klanten onder druk staan. Ook kan de strategie van een onderneming gericht zijn op de, duurzame, ontwikkeling van een nieuwe markten: geografische (internationale expansie) dan wel nieuwe segmenten (verticale marktontwikkeling) gaan aanboren.
4) Diversificatie
Diversificatie? Nieuwe producten / diensten in nieuwe markten. Dit vertalend naar klantgerichte bedieningsconcepten, samenwerken! Het toevoegen van waarde op basis van samenwerking.
- Samenwerking in de vorm van co creatie met de klant
- Samenwerking in de klantketen met partners van de klant.
- Samenwerken met je eigen partners voor innovatieve nieuwe concepten.
Aanpak
The Best CRM heeft veel ervaring met dit soort vraagstukken. In een aantal interactieve workshops wordt, met behulp van het Ansoff model als strategisch marketing hulpmiddel, de gewenste klantgerichte bedieningsconcepten bepaald:
- Betrokken verandering, de opzet met interactieve workshops faciliteert een betrokken verandering.
- Strategie en analyse.
- Inzoomen op de bovenliggende bedrijfsstrategie, is er een segmenteringsstrategie?
- Analyse van de de huidige klantpopulatie:
- Afhankelijk van de business, gesegmenteerde klantbedieningsconcepten: de juiste waarde van en voor de klant. Loyale klanten bijvoorbeeld bedienen met klantbedieningsconcepten op maat, niet loyale klanten alleen bedienen via Internet bedieningsconcepten.
- Bepaling van attractieve marktsegmenten en bedieningsconcepten.
- Samenwerking.
- Opstellen van samenwerkingsvormen met andere partijen, ad hoc of geformaliseerd.
Meer weten?
- Ik wil meer weten over klantgerichte bedieningsconcepten! The Best CRM contactformulier
- Delen van deze informatie: