Edwin Best CRM & Cx
Succesvol klantgericht ondernemen
Je CRM in lijn met Customer experience (Cx) voor betrokken medewerkers en klanten.
CRM Selectie | CRM Implementatie | Digitalisering
[wpseo_breadcrumb]
Een CRM-systeem is een – onlosmakelijk – middel voor het doel; met klantgericht ondernemen je business doelstellingen behalen. Met een CRM systeem; * de automatisering en digitalisering van de klantprocessen om effectief en efficiënt klantgericht te ondernemen. * alle klantinteractie en kanalen ontsluiten voor een 360 graden klantinzicht. * het bieden van een treffende klantervaring met Omnichannel CRM.
CRM-selectie
Op zoek naar een nieuw CRM-systeem of de vervanging van een bestaand CRM-systeem? Hier komt veel bij kijken! Zowel vanuit CRM-systeem als organisatie perspectief.
CRM-systeem perspectief. Er is een grote keuze aan aanbieders. Zowel op het vlak van aanbieders van CRM systemen als implementatiepartijen. De keuze voor een best of breed of point oplossingen. Bepaling van de functionele en non functionele requirements. Architectuur vraagtukken, de applicatie- en doel -architectuur. De strategie voor het selectietraject.
Organisatie perspectief. De kapstok, de visie op klantgericht ondernemen? Op welke wijze met CRM een treffende klantervaring bieden? De ROI, de business case: welke kwalitatieve en kwantitatieve opbrengsten met CRM te realiseren tegenover welke kosten? Verschillende belangen van bijvoorbeeld sales, marketing en service. Hoe komen we tot een gedragen keuze op alle geledingen? Op welke wijze een succes te maken van de invoering, wat is de minimum viable product (MVP) en hoe ziet de roadmap eruit?
Op zoek naar een effectieve en efficiënte CRM-selectietraject?
Ik begeleid ondernemers en instellingen met het effectief en efficiënt realiseren van een CRM-selectietraject. Ik hanteer hierbij een integrale benadering vanuit organisatie en CRM-perspectief:
Meer weten CRM pakketselectie?
Bekijk betrokken CRM-selectie traject>>
CRM-implementatie
Op het moment dat er een CRM-systeem geselecteerd is volgt de fase van de implementatie. Veel CRM-implementaties mislukken of brengen niet het gewenste resultaat. Oorzaken? In veel gevallen is er onvoldoende of geen aandacht voor de cultuurverandering:
- adoptie, een nieuwe werkwijze met een nieuw systeem
- cultuur, de invoering van een nieuwe strategie
Een succesvolle CRM-implementatie bestaat uit een integraal traject met een project gedeelte (linker driehoek) en een verandering gedeelte (rechter driehoek.)
Het project gedeelte is gericht op de CRM IT kant. Het geheel van activiteiten van:
- de vertaling van de business processen in werkende functionaliteit met geautomatiseerde CRM-processen
- De datamigratie
- Het inrichten van de CRM-infrastructuur als de beheersorganisatie en de OTAP-straat
Het cultuur gedeelte is gericht op de organisatie ontwikkelkant. Het geheel van activiteiten van:
- bepaling van het gewenste leiderschap en gedrag gekoppeld aan de CRM en Cx strategie
- gaandeweg het project ontstaat er beweging en worden er met interventies obstakels uit de weg geruimd
- op het moment dat de CRM-oplossing live gaat, dan moet er voldoende beweging zijn gecreëerd om de in gang gezette transformatie met succes door te zetten
- het inrichten van de HRM-infrastructuur als CRM trainingen en de koppeling van CRM met het instroom en doorstroom beleid
Succesvolle CRM-implementatie?
Ik begeleid ondernemers en instellingen met een succesvolle CRM-implementatie. Ik werk hierbij nauw samen met ketenpartijen als de CRM-aanbieder. Ik hanteer een integrale benadering vanuit organisatie en CRM IT-perspectief op basis van People, Business Processes en Technology.
Meer weten CRM implementatie?
Bekijk succesvolle CRM-invoering>>Succesvol klantgericht ondernemen?
Aan de slag met een Cx en CRM-strategie?
Met de masterclass succesvol klantgericht ondernemen krijg je helder inzicht in wat de stappen zijn en wat er bij komt kijken om succesvol klantgericht te ondernemen. Na het volgen van de masterclass kan je concreet aan de slag met je strategie compleet met je eigen actieplan.
Bekijk Masterclass Klantgericht Ondernemen >>Contact?
Over EdwinBest.nl
Ik begeleid ondernemers met de transformatie naar succesvol klantgericht ondernemen. Dit doe ik door CRM in lijn met Customer experience (Cx) te brengen voor betrokken medewerkers en klanten. Het effect? Een flexibele organisatie waar de klant en medewerker centraal staan in alle facetten van de bedrijfsvoering. Afhankelijk van de context en vraagstelling variëren de trajecten van totaalprojecten (van strategie tot en met de implementatie) tot deelprojecten (een groeisessie, selectie van een CRM-oplossing).
Vertrouwd door
Edwin Best CRM & CX Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte.
The Best CRM management boek
Succesvol klantgericht ondernemen.
Sinds 1 oktober 2009 realiseer ik samen met klanten & business partners consultancy trajecten op het vlak van CRM, Customer experience en klantgericht ondernemen. De opgedane ervaringen aangevuld met de meest recente trends & ontwikkelingen heb ik vertaald in mijn in 2019 uitgebrachte managementboek.
Global Cx journey around the world
1 april 2022 ben ik 12,5 jaar actief als ondernemer in de CRM en Cx business. Om dit te vieren heb ik samen met 12 Cx consultants over de gehele wereld een inspiratiereis geschreven. Dit in de vorm van een PDF: Global Cx journey around the world (Engels).