Edwin Best CRM & Cx
Succesvol klantgericht ondernemen

Je CRM in lijn met Customer experience (Cx) voor betrokken medewerkers en klanten.
CRM Selectie & CRM Implementatie

Home » CRM

Een CRM-systeem is een – onlosmakelijk – middel voor het doel (de strategie). Ongeacht of het nu om een CRM-strategie of een Cx-strategie gaat. Met een CRM oplossing alle klantinteractie en kanalen ontsluiten voor een 360 graden klantinzicht. Met een CRM oplossing de automatisering en digitalisering van de klantprocessen om effectief en efficiënt klantgericht te ondernemen.

CRM-selectie

Op zoek naar een nieuw CRM-systeem of de vervanging van een bestaand CRM-systeem? Hier komt veel bij kijken! Zowel vanuit CRM-systeem als organisatie perspectief.

CRM-systeem perspectief. Er is een grote keuze aan aanbieders en implementatiepartijen. De bepaling van de functionele en non functionele requirements. Architectuur vraagtukken, de applicatie- en doel -architectuur. De strategie voor het selectietraject.

Organisatie perspectief. Verschillende belangen van bijvoorbeeld sales, marketing en service. Hoe komen we tot een gedragen keuze op alle geledingen? Op welke wijze een succes te maken van de invoering, wat is de minimum viable product (MVP) en hoe ziet de roadmap eruit?

 

Op zoek naar een effectieve en efficiënte CRM-selectietraject?

Ik begeleid ondernemers en instellingen met het effectief en efficiënt realiseren van een CRM-selectietraject. Ik hanteer hierbij een integrale benadering vanuit organisatie en CRM-perspectief:

Bekijk betrokken CRM-selectie traject>>

 

CRM-implementatie

Op het moment dat er een CRM-systeem geselecteerd is volgt de fase van de invoering. Veel CRM-implementaties mislukken of brengen niet het gewenste resultaat. Oorzaken? In veel gevallen is er onvoldoende of geen aandacht voor de change:

  • een nieuwe werkwijze met een nieuw systeem
  • de invoering van een nieuwe strategie.

Een succesvolle CRM-implementatie bestaat uit een integraal traject met een project gedeelte (linker driehoek) en een change gedeelte (rechter driehoek.)

Het project gedeelte is gericht op de CRM IT kant. Het geheel van activiteiten van:

  • De vertaling van de business processen in werkende functionaliteit met geautomatiseerde CRM-processen.
  • De datamigratie.
  • Het inrichten van de CRM-infrastructuur als de beheersorganisatie en de OTAP-straat.

Het cultuur gedeelte is gericht op de organisatie ontwikkelkant. Het geheel van activiteiten van:

  • De vereiste change in leiderschap en gedrag gekoppeld aan de CRM en Cx strategie. Gaandeweg de invoering van CRM ontstaat er beweging en worden er met interventies obstakels uit de weg geruimd.
  • Op het moment dat de CRM-oplossing live gaat dan moet er voldoende beweging zijn gecreëerd om de in gang gezette transformatie met succes – lerende organisatie – door te zetten.
  • Het inrichten van de HRM-infrastructuur als CRM trainingen en de koppeling van CRM met het instroom en doorstroom beleid.

 

Succesvolle CRM-implementatie?

Ik begeleid ondernemers en instellingen met een succesvolle CRM-implementatie. Ik werk hierbij nauw samen met ketenpartijen als de CRM-aanbieder. Ik hanteer een integrale benadering vanuit organisatie en CRM IT-perspectief op basis van People, Business Processes en Technology.

Bekijk succesvolle CRM-invoering>>

 

Meer weten?

Aan de slag met een Cx en CRM-strategie?

Met de masterclass succesvol klantgericht ondernemen krijg je helder inzicht in wat de stappen zijn en wat er bij komt kijken. Na het volgen kan je concreet aan de slag met je strategie compleet met je eigen actieplan.

Bekijk Masterclass Klantgericht Ondernemen >>

Contact?

Contact

 

 

 

Over EdwinBest.nl

Ik begeleid ondernemers met de transformatie naar succesvol klantgericht ondernemen. Dit doe ik door CRM in lijn met Customer experience (Cx) te brengen voor betrokken medewerkers en klanten. Het effect? Een flexibele organisatie waar de klant en medewerker centraal staan in alle facetten van de bedrijfsvoering. Afhankelijk van de context en vraagstelling variëren de trajecten van totaalprojecten (van strategie tot en met de implementatie) tot deelprojecten (een groeisessie, selectie van een CRM-oplossing).

Vertrouwd door

Edwin Best CRM & CX Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte.


The Best CRM management boek

Succesvol klantgericht ondernemen.

Sinds 1 oktober 2009 realiseer ik samen met klanten & business partners projecten en adviestrajecten op het vlak van CRM, customer experience en klantgericht ondernemen.

De opgedane ervaringen aangevuld met de meest recente trends & ontwikkelingen heb ik vertaald in mijn in 2019 uitgebrachte management boek.