Op 26 september was het de Europese Dag van de Talen. Je zult je nu afvragen: ‘wat heeft dit met CRM te maken’. Eigenlijk heel veel. We begrijpen elkaar namelijk dankzij taal, ook al spreken we niet allemaal dezelfde taal. Diversiteit aan talen doet commerciële mogelijkheden toenemen en verrijkt de werkvloer. Een meertalig CRM zorgt ervoor dat je je klanten kan bedienen over taalgrenzen heen, medewerkers(kennis) in huis kan halen ongeacht hun taalachtergrond én tegelijk uniforme bedrijfsprocessen kan blijven handhaven. Gastblogger Arno Visser van Efficy CRM neemt je mee. Arno is marketing officer van Efficy CRM.
De wereld wordt kleiner, jouw afzetmarkt wordt groter
Alibaba, Amazon, Booking.com, AirBnB… enkele bekende namen die iedereen kent en over taal- en landsgrenzen actief zijn. En waarom zou het voor jou ook niet kunnen? Een product is in veel gevallen niet gebonden aan een grond- of taalgebied, dus waarom niet jouw afzetmarkt vergroten en jouw omzet doen toenemen? Zolang er vraag is, dien je te voorzien in het aanbod.
De consument heeft vandaag de dag eigenlijk drie criteria: één, is er genoeg aanbod, twee, kan ik het gemakkelijk bestellen en drie, snelheid (‘vandaag besteld, morgen in huis’).
Op het vlak van betaal- en distributiemogelijkheden zijn er, zeker binnen Europa, nauwelijks beperkingen meer. Immers, Europa staat voor vrij verkeer van goederen en diensten. Met andere woorden de wereld wordt kleiner, jouw afzetmarkt wordt groter.
Meertalig CRM als basis van jouw expansie
Je bent ondernemer, je denkt groot, maar acteert (misschien) op kleine schaal. De grote spelers zijn wellicht nog ‘een ver van mijn bed show’. Niets is echter minder waar. Ook jij kan beginnen aan (internationale) expansie en een meertalig CRM zorgt voor een stevige basis. Kies daarom voor een flexibele en meertalige CRM-oplossing, hiermee kun je namelijk alle kanten op. Het voldoet aan jouw huidige behoeften, maar je hoeft geen zorgen te maken als je gaat groeien: CRM groeit met je mee. Maar wat zijn nu concreet de voordelen van een meertalig CRM?
Snel kunnen schakelen
Op het moment dat je begint te groeien, moet je ook nieuwe expertise binnenhalen. Medewerkers die de lokale markt aanvoelen en kennen. Misschien open je wel een kantoor in jouw nieuwe afzetmarkt. Een meertalig CRM zorgt ervoor dat je snel kan schakelen. De nieuwe medewerkers kunnen snel aan de slag met het bestaande CRM en dat in hun eigen voorkeurtaal. Je verliest geen leads en opportuniteiten vanaf dag één. Snelheid is essentieel vandaag de dag. Je wilt aanwezig zijn in jouw marktsegment en kort op de bal spelen. Hoe zonde zou het zijn als jouw concurrentie sneller operationeel is omdat jouw CRM-oplossing niet de meertalige functionaliteit biedt die je nodig hebt? De Efficy CRM-oplossingen worden specifiek voor hun meertaligheid gekozen.
Integratie van externe platformen
Het laatste argument dat we willen aanhalen om te kiezen voor een meertalig CRM, is de integratie van de externe platformen. In de eerste plaats de website, maar denk ook aan facturatieprogramma’s, sociale mediakanalen, branche specifieke programma’s… Niet alle externe platformen zijn beschikbaar in verschillende talen. Hoe handig is het dan dat deze geïntegreerd kunnen worden in jouw meertalig CRM en dat deze dan voor de ‘vertaling’ zorgt binnen in de CRM-omgeving?
Uniformiteit
Dankzij een meertalig CRM kun je velden standaard beschikbaar maken in verschillende talen, zonder dat dit impact heeft op offertes, templates, mailing campagnes etc. De inhoud en functie van een veld blijft hetzelfde of dit veld nu ‘name’, ‘achternaam’, of ‘nom’ heet. Voor sommige velden kun je het zelfs nog makkelijker maken door met drop downs of radio buttons te werken. Ongeacht de systeemtaal van het CRM, je krijgt altijd de juiste gegevens in de juiste velden van jouw template.
De wereld ligt aan je voeten
Vandaag de dag is het makkelijker dan ooit om jouw afzetmarkt uit te breiden over de grens heen. Buitenlandse bedrijven veroveren de Nederlandse markt, waarom zou het andersom ook niet kunnen? Een meertalig CRM zorgt ervoor dat je een sterke basis hebt om snel en efficiënt uit te breiden naar een andere markt en expertise van buitenaf binnen te halen. Snelheid, aanbod en gemakkelijkheid zijn de hoofdingrediënten om te voldoen aan de behoeften van jouw klanten
Meer informatie?
- Efficy CRM? Filosofie van de Efficy CRM-oplossingen: > (opent in een nieuwe tab)”>Youtube>>
- Efficy CRM Nederland: https://www.efficy.com/nl/ | marketing@efficy.com | +31 (0)30 602 54 50
- Deze informatie delen: