CRM oplossingen bieden in essentie oplossingen voor het geheel van verkoop automatisering, service automatisering en marketing automatisering. Belangrijke ontwikkelingen zijn de customer journey, kunstmatige intelligentie en marketing automation. Wat zijn de ontwikkelingen van SugarCRM hierin? Maak kennis met Sugar Market, Sugar Sell en Sugar Serve.

Customer journey? SugarCRM biedt tegenwoordig de mogelijkheid om de individuele customer journey van een klant te volgen en beheren in CRM. De ontwikkelingen met SugarCRM en kunstmatige intelligentie heb ik beschreven in: post>> In deze post beschrijf ik de ontwikkelingen van SugarCRM en marketing automation.

Marketing automation?

De ontwikkelingen met marketing automation – inbound marketing, social listening – heeft in de de afgelopen jaren een grote vlucht genomen. Inbound marketing is een vorm van pull marketing met als doel om door potentiële klanten gevonden te worden wanneer zij dat willen.

Verstrek via de verschillende kanalen informatie, oplossingen, tips en andere interessante content rondom de diensten / producten aan (potentiële) klanten. Content die de klant echt helpt, in het juiste formaat, via het juiste kanaal, op het juiste moment.

Strategie, make or buy?

Tot voor kort waren de mogelijkheden van digitale marketing begrensd door technologische beperkingen. Veel CRM oplossingen boden alleen traditionele marketing oplossingen als het voeren van campagnes met mass e-mailing. De koppeling tussen CRM, e-mailmarketing en marketing automation verliep niet altijd zonder zorgen.

Make?

Gezien de snelle en specialistische ontwikkelingen zijn er maar enkele CRM spelers die gekozen hebben voor ‘make’: zelf een innovatieve oplossing op het vlak van marketing automation ontwikkelen en in de markt zetten.

Buy?

Grote CRM-partijen spelen hierop in door ‘buy’, innovatieve partijen die actief zijn met marketing automation overnemen. Zo is Marketo sinds 2018 in handen van Adobe en heeft Salesforce onder andere in 2016 Demandware en in 2018 MuleSoft overgenomen.

Waarom de keuze voor buy? CRM-leveranciers ondervinden sterke concurrentie van aanbieders van oplossingen voor marketing automation. Dit komt omdat deze partijen veelal ook CRM-functionaliteiten bieden, bijvoorbeeld Hubspot. Daarom volgt de ene acquisitie na de andere acquisitie. SugarCRM heeft lange tijd de strategie aangehouden om een open platform aan te bieden wat goed koppelbaar is met een marketing automation oplossing. Met de komst van Craig Charlton, de nieuwe CEO bij SugarCRM, is ook bij Sugar de strategie gericht op ‘buy’ en is Sugar op het overname pad gegaan.

SugarCRM en Salesfusion

Salesfusion is door het onderzoeksinstituut Gartner erkend voor leadmanagement in het gezaghebbende Gartner Magic Quadrant.

In een communicatie over deze acquisitie geeft Craig Charlton aan: de toevoeging van de krachtige technologie voor marketing automation van Salesfusion aan het CRM-platform van SugarCRM maakt een ongeëvenaarde en uitgebreide oplossing voor klantbeleving mogelijk. De geïntegreerde oplossing wordt aangedreven door een uniforme klantendatabase die diepgaande klantinformatie biedt om relevante en gepersonaliseerde engagement mogelijk te maken.’

Klantbeleving

Craig Charlton geeft verder aan: deze acquisitie is een nieuwe stap met de missie van SugarCRM om gedifferentieerde, markt gestuurde, oplossingen voor de beleving van klanten te creëren. Om dit mogelijk te maken, verhogen we onze investeringen in engineering om de integratie van de oplossingen te versnellen en nieuwe mogelijkheden te ontwikkelen die een uniek en aantrekkelijk concurrentievoordeel opleveren. De overname is ook tekenend voor onze paradigmashift van CRM naar customer experience.

Functionaliteiten op hoofdlijnen

  • het stroomlijnen en voeren van geautomatiseerde campagnes door de buyer’s journey
  • het aantrekken en volgen van website verkeer. Ingebouwde search engine marketing (SEM). SEM is de overkoepelende naam van SEO en SEA
  • het voeren van betaalde Google advertenties middels het Salesfusion platform voor de generatie van gekwalificeerd webverkeer.
  • social: het inplannen van posts, beheren van social accounts en de monitoring van brand reputation met de verschillende social media platforms.
  • buyer’s journey volgen, inzicht in prospect en account engagement met de website.
  • nurture leads en nuture campaigns: top of mind blijven met geautomatiseerde berichten op maat aan prospects door de gehele buyers journey.
  • lead scoring, het meten van de engagement en het prioriteren van sales middels lead intelligence.
  • CRM integration, een native integratie met SugarCRM sales en marketing. Ook zijn er integraties met Netsuite, Bullhorn, InforCRM, Salesforce, Sage and Microsoft Dynamics.
  • campagnes voeren met intuïtieve email, landing pages en forms
    • e-mails, makkelijk te creëren gepersonaliseerde en responsive email campaigns,
    • landing pages and lead forms, met drag en drop snel formulieren maken.
  • webinars en events, het beheren en meten van het succes van events en webinars
  • surveys, geavanceerde analytics, reporting en ROI.
  • custom Fields 

Sugar Market, Sugar Sell en Sugar Serve.

Deze overname is onderdeel van de nieuwe strategie, ‘the new Sugar’. Onderdeel van deze nieuwe strategie is ook een nieuw licentiebeleid. De salesfusion oplossing heet vanaf 1 augustus 2019 Sugar Market. Voor Sales automation is er de module Sugar Sell. In de lijn van Sugar Market heeft Sugar voor de verkoopafdeling Sugar Sell ontwikkeld. Voor Service automation is er de module Sugar Serve. Sugar Serve is een zogenaamde Customer Engagement Center oplossing bedoeld om alle processen m.b.t. klantenservice en case-afhandeling te stroomlijnen. De nieuwe Cloud productenlijn van Sugar wordt gecompleteerd door Sugar-5 Seat Edition. Dit is een Cloud-oplossing voor kleine ondernemingen, welke gelijk is aan de huidige Sugar Professional licentie.

Conclusie

De mogelijkheden die SugarCRM te bieden had met marketing automation waren te beperkt. Voor marketing automation was je aangewezen op een uitbreiding met bijvoorbeeld het open source marketing automation platform Mautic. Voor e-mail marketing was je aangewezen op een uitbreiding met een oplossing van een email service provider.

Met deze overname biedt SugarCRM haar gebruikers nu een modern marketing automation platform.

Mijn advies. Analyseer wat je requirements zijn op het vlak van marketing automation en bepaal dan wat de beste oplossing is: Sugar Market of een best of breed oplossing van een derde partij: een gespecialiseerde oplossing gericht op bijvoorbeeld marketing automation of email marketing.

Meer weten?