Als CRM professional kijk ik kritisch naar alles wat CRM gerelateerd is. Mijn persoonlijke Customer experience – de belevenis, het gedrag van personeel in een winkel, ervaring met een call center – en zo ook CRM systemen. Als leidend voorwerp voor deze blogpost, de betaalde versie van SugarCRM versie 7.
SugarCRM beschouwingen
- Functioneel perspectief. SugarCRM biedt met de huidige versie 6 functioneel gezien een zeer uitgebreid CRM platform. Op diverse punten biedt SugarCRM meer mogelijkheden dan Microsoft Dynamics CRM om maar wat te noemen.
- Total Cost of Ownership. Ook qua prijs kwaliteit verhouding is SugarCRM zeer scherp. Kijkend naar de totale kosten inclusief de implementatie en nazorg, Sugar is effectief en kosten efficiënt in te voeren met lage operationele kosten.
- Strategie. Een ander belangrijk aspect van een CRM vendor is de strategie. Volgens het in 2013 verschenen rapport “Magic Quadrant for Sales Force Automation” van onderzoeksbureau Gartner is SugarCRM gepositioneerd als ‘Visionair’. De evaluatie is gebaseerd op de volledigheid van de visie van SugarCRM en het vermogen deze uit te voeren. Volgens het Gartner rapport hebben visionairs een voorsprong op de meeste potentiële concurrenten. Een voorsprong met betrekking tot het leveren van innovatieve producten en / of leveringsmodellen. Visionairs anticiperen op opkomende / veranderende CRM behoeften en ontwikkelen de markt naar nieuwe gebieden.
- Gebruikerservaring. Last but not least, de “belevenis” als – kritische – gebruiker. De usability, de user Interface. Op dit terrein is er winst te boeken. Kritisch kijkend naar SugarCRM versie 6, de user interface kan nog intuïtiever en de performance kan verder verbeterd kunnen worden. Zie hier SugarCRM versie 7!
SugarCRM versie 7
Samenvattend de belangrijkste zaken van Sugar versie 7 op een rijtje:
- On-screen dashboards. Niet alleen zijn er – als met versie 6 – uitgebreide en gepersonaliseerde dashboards te vinden op het centrale dashboard, maar nu ook per menu item. Met SugarCRM versie 7 zijn er dashboards toe te voegen aan organisaties, leads, personen etc Dit geeft in een oogopslag veel inzichten, zeker vanuit visueel en usabilty gezichtspunt.
- Social streams. SugarCRM versie 7 biedt zowel Social Streams voor externe als interne samenwerking en communicatie: per menu item is nu een interne dialoog te voeren die gekoppeld is aan een organisatie, lead, personen etc. Hierbij zijn gelijk acties uit te zetten waar opportuun. Voorbeeld, interactief op – individueel – contactpersoon niveau de beste manier opzetten om een klant te bedienen en hier acties aan koppelen. Dit is exact de beoogde opzet van versie 7: het centraal stellen van een individuele klant / contactpersoon wat de markt anno 2013 eist.
- Mobiliteit. Sugar was een van de eerste met Sugar Mobile. Als we vandaag de dag onze smartphone / tablet al overal voor inzetten, waarom niet voor CRM. Everywhere, everyplace alle klantinformatie voorhanden en gelijk acties uit te zetten. Jaren later nadat Sugar met Sugar Mobile op de markt kwam werd – en is – Mobile een van de belangrijkste trends in CRM land. Met versie 7 is Sugar Mobile verder geoptimaliseerd.
- Verhoogde snelheid, SugarCRM v7 werkt op basis van HTML 5. Met versie 7 is de gebruikerservaring vanaf de grond opgebouwd met snelheid in het achterhoofd. Aangedreven door HTML 5 presteert Sugar 7 niet alleen op de snelheid van het hedendaagse bedrijfsleven over tablet, mobiele en desktop-apparaten, maar is ook ontworpen voor de hedendaagse sociale gebruiker. Gebruikers kunnen snel filteren, markeren, volgen en het delen van de belangrijkste klant en kansen-activiteiten. Hiermee de focus houden op datgene wat er toe doet. Dit alles vanuit een enkele weergave. Nieuw is ook de inline editor. Hiermee kan met een mouse over en mouse click een veld aangepast worden in plaats van het gehele record te openen, wijzigen en op te slaan.
Opzet Versie SugarCRM v7
Centraal staan de kernonderdelen van CRM: de gebruiker en de klant. Dit in tegenstelling tot traditionele CRM-software systemen welke vooral gericht zijn op interne processen. Informatie is waar mogelijk gecentraliseerd, het nieuwe ingebouwde Intelligence Panel biedt een 360-graden klantenbeeld via een enkel scherm. Hierdoor krijgen gebruikers snel en integraal toegang tot de individuele klantinformatie, ongeacht of dit nu interne of externe / social informatie betreft. Elk dashboard kan worden gepersonaliseerd om relevante interne en externe sociale informatie weer te geven over een contactpersoon of klant.
Door de geïntegreerde social media streams kunnen gebruikers voortaan activiteiten monitoren en samenwerken in het kader van de klant.
Snelheid, de gebruikerservaring was als gezegd een aandachtspunt met versie 6. Met de inzet van HTML 5 verloopt alles nu (nog) sneller. Gebruikers zijn in staat om snel belangrijke informatie te filteren, taggen, volgen en delen vanuit één weergave. Wat Sugar 7 verder onderscheidt van andere CRM-software is en blijft de open architectuur voor een kosten efficiëntie integratie met andere systemen.
Planning
Bestaande on demand klanten worden vanaf het vierde kwartaal in 2013 overgezet naar versie 7. Voor de planning met SugarCRM Community Edition (de gratis versie met als huidige release 6.5) is nog niks bekend.
Meer weten
Meer weten over versie 7? Contactformulier>>
Deze informatie delen: